Straight Edge

Jag har idag bestämt mig för vad mitt projektarbete ska handla om. Jag har haft många olika planer och idéer de två senaste åren då jag har försökt mig på årskurs tre och dess obligatoriska projektarbete.
Jag ville först göra en volontärsresa, men det fungerade inte med tid och pengar. Sedan tänkte jag mura upp en skulptur inspirerad utav 80-talets tetris. Efter det så tänkte jag skriva en bok, eller att testa på att leva som hemlös i en vecka, eller att låtsas tillhöra det andra könet och reflektera över hurvida folk behandlar en annorlunda beroende på könstillhörighet. Men så idag kom jag fram till vad jag verkligen vill arbeta med. Något som förhoppningsvis kommer påverka både mig och omgivningen positivt.
Jag har under nästan ett års tid varit sjukskriven och all fokus i mitt liv har legat på att orka kliva upp ur sängen på morgonen. Det gör det fortfarande. Att bekämpa depressionen. Min tanke är att mitt projektarbete ska handla om hur även kroppens fysiska mående påverkar det psykiska. Jag vill påverka med mitt arbete, så därför väljer jag att skriva om något så pass känsligt som depression och att må dåligt. Jag ska själv vara försökskanin och dokumentera min fysiska förbättring och hur det påverkar det psykiska. Mitt mål är att sluta konsumera alkohol under projektarbetets gång, att sluta röka, börja motionera regelbundet och att hålla en relativt stabil kost. Min målgrupp är främst ungdomar med psykisk problematik. Både med lättare och svårare problematik.
Jag kommer att beskriva hur jag förändrar min vardag och hur det påverkar mig i en dagbok. Jag ska försöka att skriva i dagboken varje dag och att följa förändringarna i mitt mående. Så som sömn då jag har sömnsvårigheter. Och framför allt effekten av att konsumera alkohol respektive att inte göra det.
Dagboken som är min redovisningsmetod ska jag sedan lämna in till ett bokförlag och få hjälp med att trycka upp. Jag ska under hela arbetet ta reda på hur jag bäst får ut mitt budskap i skrift och hur jag bäst når ut till ungdomar i min ålder.

Jag hoppas verkligen att min idé går igenom, det får vi se imorgon förhoppningsvis! Blir till att skriva första dagboksinlägget idag. 

//Alex


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0